تکنولوژی جدید Neo-Islets راهی برای درمان افراد وابسته به انسولین

30 ژوئن2017- جلد شماره ی ژوئیه ی مجله‌ی STEM CELLS Translation Medicine آخرین پیشرفت به سمت یک درمان کاربردی برای افراد دیابتی وابسته به انسولین را به نمایش گذاشته است.

دانشمندان یک کمپانی بیوتکنولوژی بنام SymbioCellTech یا SCT در شهر Salt Lake به تکنولوژی دست یافته‌اند که ترکیبی از سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSCs) و سلولهای جزایر پانکراس گسترش یافته در محیط کشت، برای تولید خوشه‌های سلولی سه بعدی است که آنرا Neo-Islets نامیده‌اند.

محققان اعلام کردند که تزریق یک دوز Neo-Islets به داخل حفره‌ی شکمی می‌تواند کنترل قند خون با دوامی را سبب شود، به عبارت دیگر در این روش، بدون نیاز به مصرف داروهای بالقوه سمی ضد رد پیوند یا استفاده از ابزارهای اینکپسولیشن، بیمار از تزریق انسولین بی نیاز می‌شود.

دیابت نوع 1، از جمله‌ی بیماریهای خودایمنی است، در این بیماری سیستم ایمنی خود بیمار به سلولهای جزایر پانکراس حمله کرده و سبب می‌شود بدن دیگر نتواند انسولین تولید کند. درمان سلولی استاندارد برای دیابت، پیوند سلولهای جزایر به کبد است، اگرچه این روش دارای نقایصی جدی است از جمله اینکه: بیمار مجبور به مصرف دائمی داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی می‌شود که داروهای بالقوه سمی هستند، دوم اینکه این نوع درمان قابل اجرا برای تعداد زیادی از بیماران نیست زیرا برای بدست آوردن یک دوز از سلولهای جزایر نیاز به 5 اهدا کننده‌ی پانکراس می باشد و سوم اینکه این نوع درمان بسیار گران است.

محققان برای اجتناب از مصرف داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، بر روی ابزارهای مختلفی از جمله اینکپسوله نمودن سلولهای جزایر یا استفاده از سایر سلولهای تولید کننده‌ی انسولین تمرکز کردند. ابزارهای مورد استفاده برای اینکپسوله نمودن سلولها، از مواد ویژه‌ای سنتز شده اند که قادر به حفاظت از سلولها در برابر حمله‌ی سیستم ایمنی بوده اما هنوز هم امکان ترشح انسولین در پاسخ به  افزایش قند خون را داشتند. موفقیت محدودی با این نوع تکنیک در آزمایشگاه مشاهده شد و استفاده از اکثر ابزارهای اینکپسولیشن به دلیل واکنش بدن به جسم خارجی، با شکست مواجه گردید.

 با توجه به این محدودیت ها، دانشمندان SCT روش متفاوتی بنام natural encapsulation را انتخاب کردند. آنها از سلولهای بنیادی بالغ برای جلوگیری از حمله‌ی سیستم ایمنی به سلولهای جزایر پیوند شده به جای ابزارهای مصنوعی استفاده کردند. در حقیقت Neo-Islets از ساختار‌های سلولی کاملاً خالصی ساخته شده است که دارای تمامی اعمال سلولهای جزایر پانکراس طبیعی می‌باشد و درعین حال بصورت دائم توسط سلولهای بنیادی بالغ احاطه شده و سلولهای جزایر را در برابر رد پیوند و تخریب ناشی از حمله‌ی سیستم ایمنی محافظت می‌کند.

 دانشمندان SCT در این مقاله توضیح دادند که چگونه Neo-Isletsها را به موشهایی که به طور طبیعی به دیابت نوع 1 مبتلا شده بودند(NOD-SCID)- که تاحد زیادی شبیه به دیابت نوع 1 انسانی است- پیوند زدند.

در طی چندهفته، همه‌ی موشهای تحت درمان دارای قند خونی طبیعی بودند و نیازی به مصرف داروهای ضد رد پیوند (داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی) یا ابزارهای اینکپسولیشن نداشتند. سیستم Neo-Isletsتمام هورمونهای فیزیولوژیکی که یک پانکراس سالم ترشح می‌کند را تولید و ترشح می‌کند.

دانشمندان SCT در حال ساخت Neo-Islets برای سگها و انسانهای وابسته به انسولین هستند، همانطور که در این مقاله توضیح داده شده است، این نوع از Neo-Isletsدر محیط آزمایشگاه و درموشهای دیابتی NOD-SCID  با موفقیت آزمایش شدند.

به دلیل موفقیت بالای این داده‌های پیش بالینی، محققان SCT، تاییدیه‌ی FDA را برای شروع آزمایشات بر روی سگهای خانگی دیابتی دریافت کردند و هم اکنون این مطالعه درحال انجام است. آنها به طور موازی درحال آماده سازی فاز اول آزمایشات بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هستند.

 دانشمندان SCT می‌گویند که تکنولوژی Neo-Islets آنها یک پلت فرم جدید بیولوژیک است که پتانسیل ایجاد تحولی در روشهای درمان چندین بیماری اتوایمیون را دارد. به دلیل مشکلات جهانی در تأمین دارو برای افراد دیابتی وابسته به انسولین، در حال حاضر دانشمندان SCT، بر روی این افراد تمرکز کرده‌اند.

انجمن دیابت آمریکا برآورد کرده است که بیش از 20 درصد از هزینه‌های پزشکی این کشور به مراقبت از دیابت اختصاص دارد و سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که بیش از 10 هزار نفر در روز، به دلیل دیابت وعوارض آن در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

منبع:

www.news-medical.net/news/20170630/SCT-scientists-develop-Neo-Islet-technology-for-treating-insulin-dependent-diabetes.aspx